Dag 21: Mount Doom! - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Rick - WaarBenJij.nu Dag 21: Mount Doom! - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Rick - WaarBenJij.nu

Dag 21: Mount Doom!

Door: Rick

Blijf op de hoogte en volg Rick

28 December 2015 | Nieuw Zeeland, Tongariro

De wekker ging om 6:30 en het was tijd om ons klaar te maken voor een lange wandeltocht langs de mount Doom! Om 7:45 werden we opgehaald door een busje die ons naar de start van de route bracht.

De route
Aan het begin van de route zagen we het bordje met 19.4 km left. Een wandeltocht van 19.4 km die word beschreven als "Challenging". De route was opgedeeld in 8 delen waarbij ook werd beschreven of het stuk "easy" of "hard" was. We route starte op 900 meter hoogte en eindigte op 700 meter hoogte met als hoogste punt 1700 meter hoog. Dat betekende een flinke klim! Er werd beschreven dat de route 6-8 uur duurt en Tina en ik wilde hem in 6 uur proberen te lopen. Na een makkelijk eerste stuk met lichte hellingen kwamen we na een uur aan op de plek waar we even gingen ontbijten. Het zonnetje scheen lekker vandaag en het was zo een 23 graden. Na ons ontbijt begon stuk nummer 2. Een moeilijk stuk met veel trappen en enorme stijging. Het leverde wat mooie plaatjes op waarbij tina en ik weer onze foto pose konden oefenen. Na puffend boven te zijn gekomen (Tina dan, ik niet natuurlijk) zaten we nu op 1300 meter hoogte en keken we recht op de Mount Doom. De bekende berg uit de film lord of the rings waar het allemaal begint en eindigt. Na een informatie bord gepasseerd te hebben wat je moet doen als de vulcaan actief word moesten we nog een klein stukje stijgen. We kwamen op een soort woestijnachtige vlakte omringt door rotsen en de Mount Doom. In de verte zagen we weer een helling die ons naar de top bracht van 1700 meter. Die helling had geen mooie paden of trappen maar gewoon allemaar zand en stenen waar je moest hopen dat je niet weg gleed. Deze klim was de zwaartse van allemaal maar bracht ons aan de top wel weer met een geweldig uitzicht. Ik kon 360 graden in de ronte kijken zag bergen, blauwe lucht, mount Doom en een soort rode krater die uit de berg kwam. Zag er echt heel tof uit! Nog nooit zoiets gezien.

De afdaling
Het eerste stuk van de afdaling was het meest gevaarlijke. Een soort zandhoop van zand, stenen en rotsen wat stijl naar beneden liep en allemaal verschoof. Ik probeerde wat sneller te gaan en Bam! Lag meteen op me billen. Na een tweede mislukte poging om sneller te gaan besloot ik het maar rustig aan te doen. Gelukkig kon ik tijdens de afdaling genieten van een uitzicht op de "crystal lakes". Een aantal meren die zich op 1500 meter op de berg bevinden. Er kwam wel een apart geurtje vanaf wat niet lekker rook! Nadat ik gepasseert werd door een man die met rennende snelheid naar beneden kwam, besloot ik dat ook te proberen. Dat ging helemaal goed en een stuk sneller! Het was net alsof ik op de skipiste naar beneden aan het rennen was. Na kort genieten van de crystal lakes gingen we snel verder want de wind was krachtig. Toen kwamen we bij "blue lake" een groot meer wat op 1400 meter lag. Hier besloten we te lunchen en van het zonnetje te genieten. Na de blue lake begon een makkelijke afdaling die alleen maar heel veel tijd in beslag nam. Het enige bijzondere wat we nog zagen was witte rook dat uit de berg kwam. Bleken een soort hot pools te zijn waar je niet naartoe mocht lopen. En toen!!! Toen na zwoegen, kuchen, een bos en puffen kwamen bij het eindpunt. We hadden er precies 6 uur en 12 minuten over gedaan.
Rust
Na terug te worden gebracht door het busje gingen we douchen en even op bed liggen. Daarna was het tijd voor nog wat avondeten en toen eindelijk slapen. Ik ben helemaal kapot! Weltrusten.

  • 28 December 2015 - 10:03

    Peter:

    Weer een mooi avontuur! Knap dat jullie het zo snel hebben gelopen. Ik kan me voorstellen dat jullie kapot waren.
    Erg leuk dat jullie het gebied van Lord of the Rings van zo dichtbij hebben gezien; het zal inderdaad wel spectaculaire uitzichten hebben gegeven. Herkende je ook stukken gebied uit Lord of the Rings? Mount Doom natuurlijk wel!
    Jammer van de slechte camping. Moesten jullie de aardappelen met de hand eten?
    Veel plezier morgen!

  • 28 December 2015 - 10:23

    Mam:

    Wow, ik wist niet dat je zo van wandelen houd. Knappe prestatie in 6 uur. Klinkt allemaal erg mooi met die krater en de meren. Ben reuze benieuwd naar al jullie foto's.
    Wat is de volgende uitdaging? Ik ben benieuwd!

  • 28 December 2015 - 11:00

    Cock En Det:

    Jeetje gast, jij sleept je meisje ook overal mee naar toe! Wat een waanzinnige wandeling, jullie zullen wel kilo's afvallen van al lopen, klimmen en rennen. Gelukkig kan je dat weer compenseren door aardappels uit de hand te eten -:). Ik ben nu al jaloers op jullie conditie, want als ik dit allemaal zo lees moet je die wel hebben naast een overdosis lef om Nieuw Zeeland te bezoeken.... We kijken nu al uit naar jullie volgende bericht. Veel liefs voor beiden!! XXXXXX C&D

  • 28 December 2015 - 13:34

    Nel Camfferman:

    Ongelooflijk, wat een klim en zoooooooooooo moeilijk, knap werk ruim 6 uurtjes, denk dat ik er een dag voor nodig heb en dan nog zou het niet echt lukken natuurlijk.
    Tina dat je dat allemaal ook kan, niet te geloven toch? passen jullie nog wel in jullie kleren of glijden ze van de kont? Je beschrijft de uitzichten en de kleur van de meren zo mooi en goed dat ik het een beetje kan zien als ik mijn ogen dicht doe. Verheug me op de foto's.
    Tot jullie volgend verhaal, liefs voor beiden, oma.

  • 28 December 2015 - 15:30

    Susanne:

    Hola liefste broeder, ik mis je! Ik ben weer aan het werk... Bah!
    Toch leuk om te lezen dat ik niet heb gelogen over de mooiheid van Nieuw Zeeland :) Jullie doen echt actieve dingen allemaal, spannend! Ben benieuwd wat jullie van de Maori vinden, daar gaan jullie echtttt lekker eten :D Doe de groeten aan je hobbit vrienden doeeeei xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Tongariro

Rick

Avonturen in nieuw-zeeland

Actief sinds 10 April 2017
Verslag gelezen: 153
Totaal aantal bezoekers 4719

Voorgaande reizen:

10 April 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

08 December 2015 - 02 Januari 2016

Nieuw zeeland

Landen bezocht: